And Then We Danced (2019)

Geleneklerin baskın olduğu bir toplumda, kendini bulma yolunda ilerleyen ve dans tutkusunun peşinden giden queer bir gencin etkileyici hikâyesi.

Filmekimi’nin bu yılki filmlerinden birisi Levan Akin’in yazıp yönettiği And Then We Danced (Ve Sonra Dans Ettik) oldu. Cannes Film Festivali’nin Queer Palm bölümünde yarışan ve İsveç’in Oscar adayı olarak öne çıkan film 15 Kasım’da Türkiye’de vizyona girecek.

Queer sinemanın yeni örneklerinden birisi olan film, izleyicisini Gürcü devlet halk dansları ekibine ve o kültürün perde arkasına götürüyor. Gürcistan da Türkiye gibi muhafazakârlığın daha öne çıktığı, eşcinselliğe pek de iyi gözle bakılmadığı ülkelerden birisi. Ülkede geleneklere olan bağlılığın kendisini gösterdiği alanlardan birisi de tahmin edersiniz ki halk oyunları.

Akin, filmi hazırlarken Gürcistan’da 2013’te ilk kez düzenlenen ve saldırıya uğrayan Onur Yürüyüşü’nden etkilendiğini belirtiyor. Gürcistan Ortodoks Kilisesi tarafından organize edilen karşıt bir grubun ve aşırı sağcıların saldırısına uğrayan yürüyüş sonrası başlayan kendi araştırması Gürcistanlı eşcinsel gençlerle yaptığı söyleşilerle devam etmiş.

Ana karakterimiz Merab, birlikte yaşadığı ailesiyle ekonomik olarak hayata tutunmaya çalışan ve çevresindeki neredeyse herkesin kendisine farklı bir gelecek kurması için tavsiye vermesine karşın halk oyunlarına tutkuyla bağlı olan bir genç. Ağır disiplinin ve zor yaşam koşullarının hakim olduğu hayatına giren yeni kişiyle birlikte kendisini buluyor ve ‘var olabilmek’ için de çabalamaya başlıyor.

And Then We Danced, oyunculuklarıyla ve hikâyesine yedirdiği koreografilerle başarısını daha da yukarıya taşıyan bir yapım. Levan Gelbakhiani, Bachi Valishvili, Ana Javakishvili, Giorgi Tsereteli, Tamar Bukhnikashvili ve Marika Gogichaishvili gibi yerel isimler kadrosunda yer alıyor. Hatta başrol Gelbakhiani de dahil olmak üzere çoğu ismin ekrandaki ilk rolü veya kariyerinin ilk rollerinden birisi. Performansları düşündüğümde filmi daha da takdir edesim gelmedi değil hani.

And The We Danced’in türü baştan yazdığını iddia edemem elbette. Senaryosu genel olarak tahmin edilesi bir yapıda. Belki türe dair belli ölçüde dizi veya film izlemekten dolayı aşina olmaktan, belki de hayatın gerçekleri nedeniyle tahmin etmekte zorlanmıyor olmaktan. Toplumun katı bakış açısı sabit ama elimizde hiç değilse eşcinsel olduğunu kendisine bile itiraf edemeyen bir erkek yok. Bahsettiğim gibi içinde bulunduğu koşullara rağmen var olmaya çabalayan düzgün bir genç var.

Öteki yandan bana kalırsa tartışma pek de götürmeksizin akıllara Call Me By Your Name’i getiren bir yapısı var. Karşımızda tabii ki Oliver-Elio birlikteliği yok, o kadar da değil. Hatta bu, kötü bir durum da değil; aksine hoş bir durum hatta. Sadece iki filmin türün yakın zamanlı örnekleri olarak birbirinin çevresinde dolandığını ve diğerini biraz olsun akla getirdiğini belirtmemek olmaz diye düşünüyorum.

Levan Akin, Beyazperde’ye verdiği röportajda bu konuyla ilgili soruyu “Bence büyük iltifat, çünkü harika bir film. Ama aynı zamanda bunun tembel bir gazetecilik tarzı olduğunu düşünüyorum. Çünkü her zaman batıdan eşdeğer bir şeyler buluyorlar. Tema olarak baktığınızda aynı gelebilir, çünkü Call me By Your Name aşık olma hakkında bir aşk hikâyesi. And Then We Danced ise kendini bulmak ve gelenekler üzerine. Yani benim filmimdeki aşk hikâyesi, karakterin özgürlüğünü ilan etmesine sebep olan bir güdü. Başrolde oynayan oyuncuları da fiziksel olarak benzetmiş olabilirler. Diğer taraftan bu filmi yaptığımızda Call Me By Your Name’i izlememiştim yani bu karşılaştırmalar tamamen tesadüfi.” şeklinde cevaplamış.

Haklılığına inanıyor ve iki tarafı da kendimce anladığımı eklemek istiyorum. And Then We Dance böyle bir yapım işte.

KONU

Yetenekli dansçı Merab, yıllarını verdiği Gürcü devlet halk dansları ekibinde partneri ve kız arkadaşı Mary ile birlikte kendini kanıtlamaya çalışmaktadır. Süreç hem sert eğitmenleri hem de geleneksel dansın gerekleri yüzünden katı ve sıkıdır. Merab, ekibe yeni katılan yakışıklı ve karizmatik bir gence kapılınca önce çok zorlansa da sonrasında aşkı keşfeder, kimliğini ve cinselliğini bulur.

NEDEN İZLEMELİ

– Eşcinselliği komedi malzemesi veya hastalık olarak sunmayıp önemli bir hikâye sunduğu için.

– Mesaj kaygısıyla hareket etmeyip günümüzdeki genç kuşağın hayatla ilgili problemlerine ışık tutan bir yapım olduğu için.

– Levan Gelbakhiani’nin canlandırdığı Merab performansı ve kadronun geri kalanının onu destekleyen ve yükselten oyunculukları için.

– Hikâye Türkiye’de geçiyor olsaydı neler olurdu sorusuna cevap veren bir yapım özelliğinde olduğu için.

FİLM HAKKINDA AZ BİLİNEN GERÇEKLER

– Adana Film Festivali, Filmekimi ve Başka Sinema Ayvalık Film Festivali’nde ülkemiz izleyicisi ile buluşan And Then We Danced’ın yönetmeni Levan Akin ve başrol oyuncusu Levan Gelbakhiani, Ayvalık’taki festivale katıldılar. Hatta Beyazperde’ye filmle ilgili bir röportaj (http://www.beyazperde.com/haberler/filmler/haberler-91205/) da verdiler. Akin, filmin Filmekimi kapsamında Atlas Sineması’nda 4 Ekim’de yapılan gösterimine de katıldı.

– Filmin yapımcısı Ketie Danelia verdiği bir röportajda Gürcistan’daki Kültür Bakanlığı’nın ekibin Cannes Film Festivali’ne olan yolculuğunu karşılamayı reddettiğini belirtti. Nedeni ise homoseksüel bir romantizmi konu alıyor olması. Bu nedenle ekibin sadece belli bir kısmı kendi imkânlarıyla Cannes’a katılabildi.

– Filmin koreografı anonim kalmayı tercih etmiş, bu sebeple ismi jenerikte yer almamıştır.

– ABBA’nın üyelerinden Benny Anderson’ın oğlu Ludwig Anderson filmin yapımcılarından birisidir. Böylece grubun şarkılarını filmde kullanmak kolaylaşmıştır.

BU FİLMİ SEVEN BUNLARI DA SEVER

– Call Me By Your Name (2017)

– Alex Strangelove (2018)

– Love, Simon (2018)

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir